Når man tenker på prioritert arbeid under denne svært utfordrende perioden,tenker man gjerne på brannslukking, overlevelse, nye regler og stadig skiftende forutsetninger. Samtidig tror jeg mange har vært meget gode på omstilling, funnet nye måter å jobbe på og åpnet øynene for andre organisasjonsstrukturer og arbeidsmetoder.
Møtt med så mye ny informasjon og ny kunnskap er det alltid en god ide og konkretisere disse ideene og tankene om til nedskrevne strategier. Når mange tenker på strategi, tenker de gjerne på alt virksomheten gjør bra og hvordan det kan gjøres bedre, det seg bedre marginer, kjappere leveringstid, bedre kundeservice, bedre produkt. I følge guruene innen faget kalles dette egentlig operasjonell effektivitet og er noe annet en strategi.
Strategi snakker først om fremst om hvordan utallige aktiviteter innad i selskapet er satt sammen på en måte som i liten grad lar seg kopiere. Det er ingenting galt med å øke den operasjonelle effektiviteten, men uten en god sammensetning av aktiviteter er det bare snakk om tid før man blir tatt igjen.Hvorfor tenke på dette nå? Hvis dere er en av de som har blitt dyktige på organisering av oppgaver, kommunikasjon på tvers av organisasjonen og kanskje samtidig vært så heldige å få økt kundebase eller omsetning det siste året er dere på god vei til å kunne bygge en videre strategi rundt dette.
Typer strategi
Det finnes to skoler av tankegang rundt dette, nemlig Porter, M.E (1996) som mener at det er en sammensetning av aktivitetene selskapet gjør som gir det beste fortrinnet og Barney,J.B & Hesterle, W (2015) som mener at unike ressurser og kompetanse, og de forskjellige mulighetene for kombinasjoner av disse sett i forhold til konkurrenten gir best fortrinn.
Uavhengig av hvilken strategi du velger er det noen viktige avveininger som bør tas.
Hva er selskapet gode på i dag?
Hvordan kan man bygge videre på disse aktivitetene på en måte som gjør det enda vanskeligere for konkurrenter å kopiere. Desto flere aktiviteter som kobles på, desto vanskeligere vil det bli å kopiere. F.eks hvis dere har blitt gode på digital kommunikasjon og arbeidsmetodikk, hvordan kan dette kobles på alle deres kjerneområder. Kanskje man i stedet for å glede seg til å gå tilbake, bør bygge videre på ny kunnskap og få dette implementert kjappest mulig for å være først ute.
Ingen god strategi fungerer uten å gjøre trade-offs, så hvilke deler av deres virksomhet kan dere velge bort for å bli enda bedre på kjerneområdene. F.eks et lavpris flyselskap som prøver å samtidig være gode på langdistanse luxus reiser vil noen få noen problemer med sin identitet som på lang sikt kan skade kjerneområdene. Med andre ord kan det hende at man i stedet for å være gode på både digitale prosesser og tradisjonelle prosesser må ta noen avveininger? Det er som regel plass til flere type selskaper i de fleste segmenter, men det er som regel de med en tydelig strategi som blir vekstvinnerne i lengden
Kartlegge ressurser og kompetanse
I dag har de fleste store bedrifter en HR avdeling som har til hensikt hjelpe ledelsen med dette. Dessverre blir det ofte til at HR jobber mer med rekruttering, lønn og arbeidsrelaterte spørsmål, slik at dette ansvaret ofte faller på mellomledere som allerede har mye å gjøre. De fleste mener nok at de har god oversikt over hvem som kan hva, men ofte blir det jo sånn at man gjør mye av det man kan og lite av det man ikke kan. Dette fører gjerne til at ansatte blir gående med å gjøre det samme år etter år, fordi det er behagelig for leder.
Nå er vi i en unntakstilstand og mange sliter nok kanskje litt med motivasjonen. Da kan det være ekstremt nyttig å kartlegge hvilke evner og egenskaper som finnes i din organisasjon. Gjøres dette riktig kan det være en svært motiverende og givende prosess for begge parter. Kanskje kontorassistenten er en sjakkentusiast på fritiden og lærer logiske oppgaver kjapt, eller en backoffice arbeider får energi av å snakke med folk? Verktøy som evne-, personlighet og evne- tester kan hjelpe deg finne ut hva du har.
Hvordan oversette dette til et strategisk fortrinn?
Som vi snakker om tidligere handler strategi om en sammensetning av flere aktiviteter eller unike ressurser og kompetanse. Hvis det viser seg at du kan omsette dine interne ressurser til sitt fulle potensiale, taler vel det for seg selv at dette gir merverdi.
Dette er bare et sandkorn i en ørken av strategisk teori, men jeg håper dette kan være med å hjelpe deg tenke litt utenfor boksen frem til vi forhåpentligvis når den nye normalen. Fordi jeg tror verden vil se temmelig annerledes ut selv om ting blir “normalt”.
God helg til alle talenter der ute 🙂